Tiedote: SAUL syyskokous ja vuoden valinnat

SAUL syyskokous

Reijo Häyrinen liiton uusi puheenjohtaja.

SAUL:n syyskokous järjestettiin 16.11.2019 Seinäjoella. Kokouksessa käsiteltiin sääntöjen määräiset syyskokousasiat mm. toimintasuunnitelman ja talousarvion hyväksyminen. Tämän lisäksi valittavana oli liitolle puheenjohtaja seuraavaksi kahdeksi toimintakaudeksi sekä kolme hallitusten jäsentä erovuoroisten tilalle. Liittoa ansiokkaasti johtanut Tapio Lindroos oli ilmoittanut, ettei asetu ehdolle seuraavaksi toimintakaudeksi. Tapio sen sijaan nähdään aktiivisena toimijana EM-2021 kilpailun järjestelyissä. Näin puheenjohtajuus oli määrä vaihtua. Ehdolla uudeksi puheenjohtajaksi olivat Jukka Malila, Kirkkonummelta, Reijo Häyrinen, Heinolasta ja Vesa Lappalainen, Helsingistä. Äänestyksen jälkeen liiton uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Reijo Häyrinen. Puheenjohtaja valinnan jälkeen syyskokous kutsui Tapio Lindroosin liiton kunniapuheenjohtajaksi sekä palkitsi Tapion SAUL-kiekolla ansiokkaasta työstä aikuisurheilun edistämisessä. Hallituksen jäsenistä kolmen erovuoroisten tilalle valittiin Riitta Koski, Vaasasta, Harri Kivikko, Vihdistä ja Hannu Rautopuro, Vihdistä.

Puheenjohtajat: Kuvassa vasemmalta Tapio Lindroos ja Reijo Häyrinen

Vuoden valinnat

SAUL:n urheilugaalaa juhlittiin yhdessä Etelä-Pohjanmaan Urheiluveteraanien 10-vuotis juhlan yhteydessä. Tilaisuudessa palkittiin liiton vuoden parhaita.

Jäsenseurojen seuraluokittelussa SAUL Maljassa 1.sija meni Jyväskylän Kenttäurheilijoille. Sama seura voitti myös Naisten Maljan. SAUL:n Soihtu ojennettiin Valmennusapu.fi/ Serp Oy:n Esa Paasoselle ja Seppo Rädylle liiton ja aikuisurheilun vuoden urheilutekona. Perusteina oli heittolajien valmennus- ja kilpailutoiminnan kehittäminen uudelle tasolle.

Vuoden urheilijoiksi valittiin heittäjät Eila Mikola ja Jouni Tenhu. Molemmat heittivät kesällä uudet ikäluokkiensa maailman ennätykset sekä voittivat lajin arvokilpailut. Jouni Tehnu MM ja EM-kilpailut ja Eila Mikola EM-kilpailut periti kuudessa lajissa.

Vuoden tiedottajana palkittiin Jari Porttila. Perusteina oli aikuisurheilun kehittäminen viestinnän keinoin erilaisten projektien kautta. Jari on tuottanut mediaviestintää heittolajien osalta mm. Health Lab painonheittocupin tiedotuksessa ja heittomaaottelusta.

Vuoden yllättäjä oli Jaana Sieviläinen, joka voitti Euroopan mestaruuskilpailuissa N35-sarjan pituuden mestaruuden. Aiemmilta vuosilta Jaanalla on saavutuksena kaksi Suomen mestaruutta Kalevan Kisojen pituudesta.

Tilaisuudessa oli puhujana myös aktiivinen urheilumies ja valtion liikuntaneuvoston varapuheenjohtaja – kansanedustaja Pasi Kivisaari. Pasi toi puheessaan esille liikunnan merkityksen ihmisen ja kansakunnan hyvinvoinnin edistäjänä. Pasi tunnetaan Etelä-Pohjanmaalla liikunnan asioiden edistäjänä ja esimerkillisyydestään osallistua seuratoimintaan ja liikunnan harrastamiseen. Pasin urheilutaustalla on nuoruusvuosien keskimatkojen juoksu, jossa saavutuksena nuorten Suomen mestaruus 800m:llä. Myöhemmin aikuisiällä Pasi on harrastanut monipuolista terveyttä edistävää liikuntaa mm. kestävyysjuoksua ja voimaharjoittelua. Pasi on juossut lukuisia maratoneja.

Kuvassa Pasi Kivisaari

Palkitut