SAUL SM-yleisurheilun mediatiedote. Toinen kilpailupäivä Turussa

Toinen kilpailupäivä Turussa

SAUL SM-yleisurheilun mediatiedote 11.8.2019. VSVU 11.8.2019

Kuvaaja Miska Koivumäki

Aikuisurheiluliiton yleisurheilun SM-kisoissa sää suosi, ja urheilijat osoittivat kiitollisuuttaan intoutumalla huipputuloksiin. Porin lahja aikuisurheilulle 95-vuotias Pekka Penttilä jatkoi ennätyksellisen tasokasta urheiluaan. Lauantaina hän hyppäsi pituudessa uuden Suomen ennätyksen 2,12 m.

Moniotteluiden arvokisaedustaja Tiia Hautala osallistui hyvällä menestyksellä 45-vuotisten naisten pituushyppyyn. Hänen tuloksensa oli 5,21 m ja kaikki mitatut hypyt olivat yli 5-metrisiä.

Lohjan Urheilijoiden Pekka Sinisaari (M55) viskasi yli 11 kilon heittopainon lähes ennätyslukemiin 17,31 m. Porin Tarmon Eila Mikola intoutui painonheitossa uusiin Suomen ennätyslukemiin 8,62 m. Näin siirtyi Martta Nyströmin 6 vuotta vanha ennätys historiaan.

Kansainvälinen tähtiurheilija Jouni Tenhu (M80), joka omistaa maailmanennätyksen, heitti tänään keihäänsä 44,71 metrin päähän.

Kuvassa Jouni Tenhu

Hartolan Voiman Esa Kiuru (M70) sai kepin lentämään 53,12. Se jäi vain puoli metriä hänen omissa nimissään olevasta ennätyksestä. Nämä keihäänheittäjämme ovat ihmeellistä porukkaa. Kun he saavat keihään käteensä, he viskaavat sen usein heti pois ja vieläpä pitkälle!

Helsingin Kisa-Veikkojen Katja Blunden (N40) paransi nimissään ollutta 800 m Suomen ennätystä lukemiin 2.12,21.

Varsinais-Suomen Veteraaniurheilijoiden Jarmo Lipasti ja HKV:n Reima Oinaanoja kävivät tiukan kisan 70-vuotisten seipäässä. Molemmat tekivät lupaavia yrityksiä uudesta Suomen ennätystuloksesta 3,25 m.

M40-sarjan kuulantyönnössä veljekset Conny ja Jonny Karlsson ottivat yhteen ja tällä kertaa Conny veti pitemmän korren tuloksellaan 15,20.

Jonny työnsi 13,62 ja väliin kiilasi vielä Iisalmen Visan Juha Kumpulainen, joka sai tuloksen 14,34.

200 m juoksuissa tehtiin kautta linjan kovia aikoja naisten toimesta.

Esimerkiksi 35-vuotisten sarjassa Sanna Erkinheimo Lahden Ahkerasta teki uuden Suomen ennätyksen 25,02. Lähellä uutta ennätystä oli 50-vuotisissa Katrin Mertanen ajalla 28,24. 80-vuotisissa hätyyteltiin uusia ennätyksiä Spoven Salme Rantalan toimesta, joka juoksi puolikkaan ratakierroksen aikaan 44,00. Miehetkin juoksivat kovaa, mutta ennätykset ovat nykyään niin kovia, ettei niitä hevillä rikota.

Lisätietoja antaa:

Raimo Koskela