"Satavuotiaana juostaan sata lasissa sata metriä", aikuisurheilun tehonaiset kannustavat kaikkia liikkumaan (18.12.2017)

Ikä tai sairaus ei estä liikkumista. Kuopiolaisella Sirkka-Liisa Ruuskasella on taskussa yleisurheilun MM-, EM- ja SM- mitaleja. Suonenjokinen Riitta Leppämäki selätti aggressiivisen rintasyövän ja kilpailee edelleen täyttä häkää.

Aikuisurheilijat Sirkka-Liisa Ruuskanen ja Riitta LeppämäkiJoonas Nieminen / Yle

Kaksi naista juoksee gasellin askelin. Kuopio-hallin pehmeä mondo päällyste painautuu askelten alla kevyesti. Aikuisurheilijat, ystävykset Sirkka-Liisa Ruuskanen ja Riitta Leppämäki ovat tekemässä tuttua aamutreeniä.
– Muutamalla juoksukierroksella otetaan ensiksi lihaksiin lämpöä, sitten eriydytään tekemään omiin lajeihin liittyviä harjoitteita, Sirkka-Liisa esittelee.

Ikä tai sairaus ei ole este aktiivisen liikunnan aloittamiselle.
Tämä kaksikko on siitä hyvä esimerkki. Molemmat aloittivat säännöllisen harjoittelun vasta viisikymppisinä, ja nyt he kilpailevat yleisurheilussa 70-vuotiaiden ikäluokassa.
– Liikkuvuus- ja tasapainoharjoitteita tehdään päivittäin. Ne ovat tärkeitä jokaisen lajin harjoittelussa, tiivistää Riitta. Hänen lajinsa ovat pituushyppy ja kolmiloikka.
Kilpasisko Sirkka-Liisa puolestaan korostaa harjoittelussa eri lajien monipuolisuutta. Yleisurheilussa hänen lajinsa ovat aidat sekä 200:n, 400:n ja 800 metrin juoksumatkat.
– Monipuolisuus on a ja o. Harrastan lentopalloa, hiihtoa, luistelua, juoksua, pyöräilyä ja uintia. Tanssiminen on ihanaa. Tarvitaan mahdollisimman paljon harjoitteita vaan eri lihasryhmille, luettelee Sirkka-Liisa.
Syöpä pysäytti Riitan harjoittelun
Liikunta on ollut molemmilla kantava voima koko elämän ajan jossakin muodossa. Riitan vakava sairastuminen antoi liikunnalle aivan erityisen merkityksen.
Näin Riitta muistelee hetkeä, kun sai tiedon syövästä.
– Olimme lähdössä Kentiin hallikisoihin vuonna 2011, kun päivää ennen kisoja sain syöpädiagnoosin. Siitä huolimatta me lähdimme mukaan.
Aggressiivisen rintasyövän leikkaus ja hoidot keskeyttivät Riitan harjoittelun lähes puoleksitoista vuodeksi. Sairaalajakson aikana hän vertasi muiden potilaiden kuntoa osastolla ja ajatteli, että liikunta on hänet pelastanut. Kuntoutuminen oli nopeaa.
Liikunta ja ystävät pitivät minut hengissä.
Riitta Leppämäki
– Liikunta ja nämä ystävät pitivät minut hengissä. Kilpasiskot ja urheiluseurakaverit vetivät minua mukaan. Siitä pikkuhiljaa alkoi kunto nousta ja huomasinkin, että hupsista vaan, että jaksan taas juosta ja hypätä.
Vuonna 2012 Riitta oli jo mukana SM-kisoissa, ja siitä lähtien on kunto koko ajan noussut.
Viime vuonna Riitta hyppäsi SM-kisoissa Lohjalla 65-vuotiaiden sarjassa pituudessa 3,38. Se oli pronssitulos ja kolmiloikassa seitsemän metrin päälle. Nyt hän siirtyy Sirkka-Liisan kanssa samaan 70-vuotiaiden sarjaan.
– Liikunta on se, mikä pitää fyysisen kunnon ja mielen tasapainossa, Riitta vinkkaa silmää kilpasiskolle.
Ystävyys on enemmän kuin urheilusaavutukset
Sirkka-Liisa aloitti aktiivisen liikkumisen viisikymppisenä. Kilpaurheilu tuli vähitellen mukaan. Liikuntaa hän on harrastanut kuitenkin jossain muodossa koko ikänsä.
Erityisesti Sirkka-Liisa kiittelee opettajaa, joka vei hänet liikunnan pariin jo lapsuudessa. Hän harrasti hiihtoa ja maastojuoksua.
– Ruuhkavuosina, kun tulivat lapset, perhe ja työ, silloin liikkuminen oli vähäisempää, Sirkka-Liisa pohtii.
Kipinä kilpaurheiluun syttyi, kun Sirkka-Liisa liittyi
. Alussa harjoitteleminen oli enemmänkin fiiliksen pohjalta. Vähitellen kunto alkoi lisääntyä ja samalla kasvoi myös kilpailuvietti.
Itselleen haluaa olla kriittinen: olenko ensimmäinen vai viimeinen.
Sirkka-Liisa Ruuskanen
– Itselleen haluaa olla kriittinen: olenko ensimmäinen vai viimeinen. Treeniä sen mukaan, että pärjää, Sirkka-Liisa tähdentää määrätietoisesti.
Sitten menestystä onkin tullut hengästyttävä määrä.
Vuonna 2014 Turkin Izmirissä korkeudessa ja 200 metrin aidoissa EM-kultaa, hopeaa 80 metrin aidoissa ja vielä 200 metrin aidoissa pronssia.
Seuraavana vuonna Ranskan Lyonissa MM-kultaa 80 metrin aidoissa ajalla 18,44. Samoissa kisoissa tuli myös pronssia 200 metrin aidoissa.
Tänä vuonna vauhtia on ollut SM-kisoissa Lohjalla viestijuoksussa ja hallikisoissa.
– Kilpaileminen ei kuitenkaan ole elämässä se kaikkein tärkein asia, vaikka se jotenkin verissä onkin, vaan nämä ystävät, Sirkka-Liisa naurahtaa ja heittää samalla lämpimästi käden Riitan kaulalle.

Krista Karppinen / Yle

Ei proteiinilisiä, tavallinen ruoka riittää
Lihaskuntoa naiset pitävät yllä käymällä kuntosalilla. Lisäksi tehdään paljon oman kehon painon harjoitteita. Mahdollisimman paljon harjoitteita eri lihasryhmille, se ehkäisee kipeytymistä.
Tehonaiset tietävät, että liikunta ei estä vanhenemista.
Sirkka-Liisa on kuullut, että heidän ikäisten on vuosittain harjoiteltava kaksi prosenttia kovempaa, jos haluaa saavuttaa edellisen vuoden tuloksen. Riitta pohtii, että kimmoisuus ja lihaskunto laskee koko ajan, mutta se on vain hyväksyttävä, että tulokset alkavat huonontua.
Vanhenemme samalla tavalla kuin muutkin, mutta liikkuen.
Riitta Leppämäki
– Liikunta ei estä meitä vanhenemasta. Me vanhenemme aivan samalla tavalla kuin muutkin, mutta liikkuen, Riitta naurahtaa.
Molemmat korostavat, että koskaan ei ole myöhäistä aloittaa liikkumista. Liikunnan voi aloittaa hyvin pienellä tekemisellä. Sirkka-Liisa kehottaa lähtemään vaikka vain kävelemään.
– Siihen ei tarvita muuta kuin lenkkarit ja vähän kevyempi asu. Tekee ensiksi lyhyemmän matkan, ja sitten lisää matkaa voimien mukaan. Lisäksi voi kesällä pyöräillä ja uida.
Riitta muistuttaa myös hyötyliikunnasta.
– Kaikki kauppareissut voi tehdä kävellen ja televisiota katsellessa pystyy venyttelemään ja edistämään pienten nivelten liikkuvuutta.
Terveellinen ravinto takaa hyvän pohjan liikunnalle. Sirkka-Liisa syö kasvispohjaista ruokaa ja vähemmän punaista lihaa. Hirveän tarkkaa ruokavaliota hän ei kuitenkaan noudata ja joskus voi herkutella.
– Milloin mieli tekee suklaata, sitä syödään.
Riitta joutuu keliakian ja laktoosi-intoleranssin vuoksi olemaan tarkempi ruokavalion suhteen. Molemmat kuitenkin vakuuttavat, että perusravinnosta pyritään saamaan kaikki tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet. He käyttävät vain hyvin vähän lisäaineita ja ehdottomasti ei mitään proteiinilisiä.
– Joka puolelta tulvii, mitä pitäisi syödä ja mitä ei pitäisi syödä, mutta on ajateltava maalaisjärjellä. Perusterveellinen ruokavalio, eiköhän sillä mennä tässä iässä.
Tehonaiset jatkavat aamun treeniä venyttelyillä. Liikuntaa he aikovat jatkaa niin kauan kuin jalat ja kädet liikkuvat.
– Satavuotiaana juostaan sata lasissa sata metriä, Sirkka-Liisa heittää ylävitosen Riitalle. Näin tehdään, Riitta vastaa hymyillen.

https://yle.fi/uutiset/3-9972957



Kuva